Extra informatie N8-run navigatie

Extra info voor de N8-run. 

Vroeger was de bovenkant van een kaart niet het Noorden maar het Oosten. Om de kaart goed te kunnen gebruiken moest men de bovenkant dus eerst naar het Oosten “de Oriënt” draaien, of terwijl “Oriënteren”.

Wat staat er te gebeuren tijdens de N8-run. Omdat er op de inschrijvings lijst nogal wat, mij, onbekende namen voorkomen hierbij nog een uiteenzetting over hoe we bij zo’n N8-run te werk gaan. Ook enkele voorbeeld kaartjes heb ik bijgesloten en ’n bijhorend roadbook. Teken de CP’s  ‘ns netjes en in alle rust in. Werk aan een eigen struktuur van werken met je maat. ’n Kompas koers kun je ook intekenen natuurlijk. In de praktijk zal dat straks op een witte vlek op kaart zijn dus weinig zinvol. Kompas koersjes kun je zowiezo veelal sneller gewoon instellen en lopen. ’n Mogelijk scenario voor de komende N8-run is:

Ja je moet ook om kunnen gaan met onzekerheden! De start is altijd lastig, ff erin komen, zodra je de eerste CP’s (Check Points) hebt gevonden gaat het beter, je krijgt bij elk CP ’n boost (of niet) ben je eraan gewend dan voer je het tempo op…… om al spoedig de eerste fout te maken)

Bij de start ontvang je de informatie welke nodig is om een of meer CP’s te vinden of in te tekenen. Misschien krijg je ook alle informatie wel. Laat eerst het geheel en vervolgens de details op je inwerken zodat je overzicht krijgt. Dat doe je telkenmale als je nieuwe informatie ontvangt.

Het is meestal wat kaart materiaal (meestal (nooit) op de bekende schaal 1:25.000. Kan ook een lucht foto zijn of een kaart op andere schaal. Dat is vaak wel het basiskaart materiaal. Om effectief gebruik te maken van ’n A4 velletje druk ik het meestal af in een pagina vullend formaat. (lekker voor de slechtzienden) Slechthorenden zijn er al genoeg gezien het effect van de briefings…..

Omdat ik enkele jaren geleden een brand heb gehad in m'n kaarten-archiefkast zijn er delen van de kaart weggebrand. Dus er kan ook een enkel CP-tje in het verbrande deel liggen. Excuses daarvoor maar nieuwe kaarten zijn nogal prijzig.

Daarnaast ontvang je ’t roadbook (is niks van verbrand)  waarin opgenomen de info welke nodig is om een CP in te tekenen of een kompas koersje te lopen. Verder natuurlijk de controlekaart waarop je met een watervaste stift de gevonden codes op de CP’s invult. Het reglement ken je uit je hoofd, zeker de items waarmee het spel gespeeld wordt.

Wat staat er in het (oefen) roadbook?

  • 5 UTM coördinaten. In te tekenen op het kaartje met UTM stelsel
  • 5 Rijks Driehoek coördinaten. In te tekenen op het kaartje met RD & geografische coördinaten
  • 5 Geografische coördinaten. In te tekenen op het kaartje met RD & geografische coördinaten
  • ’n Kompas koers. In ’t veld gewoon kompas instellen en gaan lopen. Je kunt ‘m ook intekenen.
  • Vanuit een RD coördinaat lopen naar een ander gegeven RD coördinaat. Je kunt de hoek uitrekenen (x-y verschillen uitrekenen, driehoekje tekenen en hoeken uitrekenen en afstand schuine zijde. ) of intekenen en opmeten. Naar eigen keuze, kennis en kunde.

Aan de getallen combinaties is te zien wat voor soort stelsel ’t is.

Hoe kun je de CP’s vinden.

  • Je mag de CP’s in willekeurige volgorde afwikkelen, dat is niet altijd handig maar soms wel.
  • Soms staan CP’s gewoon op de kaart, dus die moet je trachten te vinden in het veld. Goed en nauwkeurig kaartlezen dus. Daar hoort ook kennis van de legenda bij.
  • De hierboven genoemde CP’s kun je intekenen op de kaartjes. Druk de kaartjes niet op schaal af. Handige jongens kunnen dat maar dan weet je straks nog niet hoe je moet intekenen / rekenen om de positie op de kaart te krijgen.
  • Kompas koersen kun je meestal ’t best direct lopen in het veld. Intekenen kost al gauw 5 min, die ben je dan al kwijt en……  je tekent het in een wit vlak. Weet je nog weinig.
  • Soms moet je een positie in het veld vinden waar twee lijnen te kruisen welke een gegeven hoek maken naar zichtbare markante punten. Zelfs in het stikke donker. Omgekeerde van positie bepalen. Natuurlijk hebben we ook enkele verrassingen, zodat je ter plekke moet improviseren.

 

Er werd me eens gevraagd naar de afstand tussen twee O.L. lijnen op kaart.

IMG_1304
Simpele schets waarop de evenaar en twee meridianen. Die komen op de polen bij elkaar. Omdat daar de verschillen met magnetisch noorden groot worden tekent men de lijnen boven de poolcircels niet door.

Bedoel je dan de plek op A, B of C  ? 

De lengte hemelsbreed van de OL is op de evenaar 40.000km/360 graden is 111,11 km per graad,  dus per minuut (weer gedeeld door 60) is dat 1852 mtr oftewel een Nautische mijl. Vervolgens is elke seconde op de kaart ongeveer 31 meter.

Op de Noordpool is de straal gelijk aan nul dus de OL per minuut ook nul.

Tussen de evenaar en de polen liggen alle waarden daartussen in. Maar de N8-run is binnen een straal van 25km van Vorden dus niet om de evenaar. 🙂

Er kan b.v. gevraagd worden om vanaf het snijpunt  6°15’ 22’’  —  53°12’45’’  een kompas koers te lopen van 150 mtr op 254° . In dat geval is de afstand tussen die lijnen niet zo relevant.

Bv  22/60st minuut (is 22 sec.) is het deel van een minuut ten Oosten van de 15’ lijn. Dus 22/60 van de door jou opgemeten ruimte op jouw kaart

Oja nu weten we het weer……

Ps     

1)Vergeet niet dat e.e.a. NB (Noorder Breedte) anders ligt dan O.L. (Ooster Lengte) De vakken zijn niet vierkant!!!!!!

2)Er is een verschil tussen het Geografisch Noorden, het magnetisch Noorden en het kaart Noorden.

3)Het magnetisch noorden verplaatst zich constant. Hoeveel per jaar: dat staat in de kaart legenda.

4)Het verschil en de jaarlijkse verandering tussen geo- kaart- en magnetisch noorden  staat eveneens in de kaart legenda.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.