Tips & Tricks

ABC – run´s aandachtsgebieden

Wat is een ABC-run?

  • Survivalrun
  • Adventure Race
  • Orienteering race
  • Adventure IQ Race

Survival run

  • De route is met linten uitgezet welke verplicht gevolgd moet worden. Dus geen zoeken.
  • De route gaat bij voorkeur door ongerepte natuur, akkers, bossen etc gebruik makend van natuurlijke hindernissen.
  • Daarnaast zijn er een groot aantal touw hindernissen gebouwd welke correct genomen moeten worden.
  • een rood armbandje geeft bij de finish aan dat de controleposten de verrichtingen op de hindernissen hebben goedgekeurd.
  • Verschillende klasses. Hele run winnaar rond de 2.15 uur. 22km parkoers ca 60/70 hindernissen. Er is ook een halve run en soms kwart run .
  • Onderdelen (hard)lopen en hindernissen klimmen. Soms een stukje kayakken.

Adventure Race

  • Moeten meestal zelf de punten op kaart intekenen welke zij in een lijstje met UMT of RD coördinaten krijgen aangereikt.
  • Kaarten zijn meestal 1:25.000 of 1:50.000 netjes op schaal.
  • Vaak originele kaarten.
  • De punten liggen veelal verder uit elkaar. Betere duur atleten langere afstanden soms ook per atb of iets anders.
  • Zijn gewend aan hogere snelheden en soms langere duur 12 tot 100 uur.
  • Beschikken vaak over een duimkompasje om snel de kaart te positioneren. 
  • Veelal geen andere kunstjes zoals Luchtfoto’s, kompaskoersen, blinde vlekken op kaart of buiten de kaart etc.
  • Onderdelen (hard) duurlopen, (ATB)fietsen, skeeleren, water oversteken,

Orienterings Race

  • Zijn de mierenneukers onder de kaartlezers oftewel zeer precieze lui.
  • Kaarten meestal 1:15.000 of nog nauwkeuriger.
  • Punten staan op de kaart, vaak met symbolen omtrent hoe de CP  “verstopt” is. (In kuil, onder boomstronk, op bultje, op een paal, tegen gebouw etc)
  • Houden niet van afwijkingen met de kaart (’n kazerne die er niet meer is kan niet)
  • Kortere afstanden, hoge snelheden bij de “toppers”. 
  • Houden niet van lange races. Deelnemers zijn meer 1000 tot hooguit 10.000 meter lopers.

Adventure IQ Race

  • Houden naast ‘t duursporten ook van slim gebruik maken van kennis en kunde op het gebied van topografische kaarten en navigatie in het algemeen.
  • Enig puzzelwerk.
  • Nauwkeurig en gestructureerd blijven werken ondanks vermoeidheid en soms frustratie. 

===================================================

Strategie 

Als je niet weet waar je bent of niet weet waar je naar toe wilt is er geen reden om te bewegen! 

“Slütter 20e Century”

Adventure race strategieën 
Doel Bepaal mede aan de hand van Sterkte /Zwakte analyse het doel van deelname aan de race.Wat zou het doel kunnen zijn:

  • ´n Dagje ontspannen met ´n team
  • Leerstage om bepaalde onderdelen beter te leren.
  • Een team prestatie neer te zetten.
  • Naast team prestatie ook plezier beleven.
  • Bovenin meedraaien om de prijzen.
  • Winnen
Teamvorming Begint veelal met een enthousiast iemand die dit wel eens wil doen. Dan is de eerste vraag gelijkgezinden te vinden waarmee je die slag wel in wilt gaan. Vaak selecteerd dit al enigzins uit en zoek je mensen met wie je het doel kunt bereiken. Dit kan een knikkerhard spel of een behoorlijke professionele bezigheid zijn met soms grote teleurstellingen en noodzaak om hard en rechtlijnig te beslissen. Veelal is een mede hoofddoel toch ook
sterkte / zwakte analyse Bepaal met elkaar wat de sterke en zwakke punten zijn van je team en stel deze vast. Wellicht valt er nog wat bij te spijkeren in de voorbereiding. Indien niet tracht dan rekening te houden met wat het team goed en niet goed kan. Als de loopconditie van de zwakste slecht is moet je niet in hoog tempo lopend nog een 4 km ver weg gelegen punt gaan zoeken.
Afhankelijk van het doel en  S/W analyse te voorbereiden op de race. Dat moet je wel erg serieus doen.
Reglement Zorg dat je het reglement, in ieder geval de regels waarmee het spel wordt gespeeld, goed kent. Als gegeven is dat, als het doel is om voor de eindzege te gaan is, je alle CP´s moet hebben dan volgt een andere strategie dan wanneer er per gemiste CP een straftijd gerekend wordt. Ook deadlines zijn van belang als er mee gerekend wordt. Veelal doen wedstrijdorganisatoren dit om de boel enigszins bij elkaar te houden.
Tactiek
  • Als je de code van het CP hebt, blijf dan daar niet staan of rondhangen om anderen op het spoor te zetten. Aan andere teams aangeven dat een CP er niet is is ook niet sportief.
  • Wijzigen van een CP is niet toegestaan en niet sportief. Dat is ook geen tactische move.
  • Schat drukke plekken b.v. bij een hindernis is en probeer er handig mee om te gaan of maak keuzes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

taakverdeling

Taakverdeling bij ´t Adventure racen

Voorbereiding Als eerste stap besluit je of je gaat deelnemen aan een team en voor de initiatiefnemer ook wat z´n doel is.

  1. Besluit of je deelneemt of niet aan een race.
  2. Bepalen van het doel.
    • Voor ´t plezier
    • Ter lering, ervaring op doen (wellicht ook bij een race met bijzondere elementen (in de bergen b.v.)
    • Competitie
    • om te winnen
  3. Afhankelijk van ´t gestelde doel stel je een team samen met de gewenste kennis, vaardigheden ervaring en mogelijk de fysieke en mentale mogelijkheden.  Kijk ook of je reservers kunt rekruteren (vaak ´t moeilijkste. Veelal wordt bij uitval op ´t laatst nog iemand gevonden die ´t fysiek aankan doch niet getraind is in de samenwerking.)
  4. Stel vast wat er ontbreekt en wat nader aangevuld of verbeterd moet worden. Kennis, vaardigheid of materialen (zie ook de checklists)
  5. Maak een planning en regel budget. Uiterste inschrijfdatum, vooraanmelding.
  6. Kom een taakverdeling overeen gericht op het doel.
  7. Train de samenwerking in oefen races.
Taakverdeling Veelal worden AR´s gelopen in koppels of met meer personen. Het is dan van belang om goede onderlinge afspraken te maken. Dit alleen al om het feit dat: ” twee meer weten en kunnen dan een!”.  B.v. met z´n vieren kan door een evenwichtige verdeling van taken en aandachts gebieden een goede werkverdeling worden bereikt zodat elk team lid voor z´n mogelijkheden volledig belast is. Hierdoor, en door de dingen te doen welke van het grootste belang zijn worden de beste resultaten bereikt. Alhoewel ´n race in de regel ´n spel is is het tocht de bedoeling om het beste resultaat te bereiken.Door van te voren de taken goed te verdelen en dit ook te oefenen ontstaan automatismen.

Organisaties doen er daarentegen alles aan om deze vaste patronen te ontregelen, overbelasting te organiseren, stress te veroorzaken door ´n route te bedenken in moeilijk onoverzichtelijk terrein, onverwachte situaties te creëren,

Zeker in Nederland is het terrein over het algemeen geen probleem. Elke  100 meter staat een bord dus verdwalen is niet meer mogelijk.

Captain Spreek van te voren af wie of er uiteindelijk ´n of de beslissing neemt indien er een sprake is van afwijkende ideeën of standpunten. Dus wie is de captain. Dat is van groot belang.Veelal zal de specialist op ´n bepaald gebied primair het standpunt bepalen. b.v als het gaat over de te volgen route dan zal de navigator, hij volgt en bepaald de hele dag al de route en heeft inzicht in ´t gebied en de kaart, in de regel de route aangeven. Meestal gaat dit zonder daarover van gedachten te wisselen. Maar soms hebben andere teamleden daarover andere inzichten. Iemand zegt b.v.: “we lopen rond”. Dan zal, tenzij de navigator zeker is, toch gecontroleerd gaan worden of dit zo is. Ook de navigator kan zich vergissen. Bij een te indringende discussie zal de captain de knoop door moeten hakken over wat te doen. Daarbij zal in dit geval de (evt herziene en gecontroleerde mening van de navigator) zwaar wegen.
Strateeg Degene met ´t beste strategisch inzicht, ja wie is dat  (de captain?), moet aan de hand van alle zaken welke ontvangen zijn zo snel mogelijk na de uitgifte overzicht zien te krijgen omtrent datgene dat staat te gebeuren die dag. Zodra dat overzicht er is vat dat dan samen en stel ieder teamlid op de hoogte.  Uberhaupt moet het team een vaste volgorde vaststellen van de te nemen stappen. b.v.

  • Uitpakken van de gegevens. (Wie)
  • Overzicht verwerven. Ordelijk neerleggen en opdrachten globaal doorlezen.
  • Samenvatten en evt. met elkaar bediscussiëren en eindconclusie trekken.
  • Deadlines vaststellen. Hoeveel tijd voor welke etappes.
  • Wat doen we wel en wat niet.
  • Werkvolgorde vaststellen. Wie doet wat.
Navigator Dat zal degene zijn met de  beste “papieren” voor het kaartlezen. Ruimtelijk inzicht, ervaring met kaartlezen, gemakkelijk kunnen overschakelen naar verschillende schalen waarin kaarten zijn afgedrukt, het beste fotografisch geheugen van de kaart, (dus lang kunnen onthouden van hetgeen hij ´t laatst op kaart heeft gezien, makkelijk de overeenkomst tussen kaart met de werkelijkheid herkennen etc. Allemaal eigenschappen die navigator als beste van het team beheerst. En met de beste moet je het doen. Navigeren is iets anders dan het intekenen.Na het tekenen bepalen in welke volgorde de punten worden afgehandeld.
Tekenaar Tekenaar is degene die de 3 coördinaten stelsels beheerst.  (Geografisch, UTM en RD) Over enige teken ervaring beschikt, maar bovenal ongelooflijk precies is. Tekenen doe je met een scherp potlood en met dunnen lijntjes. Hij moet ook  handig de 3 stelsels, indien alle lijnen op kaart staan, kunnen onderscheiden. Als het kan teken je eerst de RD-punten. Je komt erin en je bent gefocused op het RD stelsel met vaak de eigen kleur en aan de kaartrand de coördinaat km eenheden.Bij het tekenen nauwkeurig de hoeken uitzetten t.o.v. het kaartnoorden. Altijd controleren of de gegeven hoek een kaarthoek is of een magnetische hoek. Indien  een magnetische hoek dan moet de declinatie nog verrekend worden. Afhankelijk van de plek op aarde en de ouderdom van de kaart kan dit sterk variëren.

Ook als er omgeschaald moet worden nauwkeurig rekenen en uitzetten. Afstanden haaks overbrengen! Elke afwijking geeft gezoek in het veld voor de navigator. 1 pixel op kaart is 2,5 mtr. Kijk ook hoe de KC is opgegeven . Een RD coordinaat met 6 cijfers is op 1 meter significant. Met 5 cijfers op 10 mtr en 4 cijfers op 100 mtr. Dan wordt moeilijk zoeken!!! Maar bij een kaart van 1:250.000 van b.v. Noord Canada is dat wel de kaart welke verstrekt wordt.

Leg de kaart ook altijd op een vlakke ondergrond om te tekenen. Heb je die niet bij de hand, teken dan niet meer punten in dan nodig en doe de rest als je wel over een goede plek beschikt.

Probeer je afwijkende CP´s bij het intekenen te herinneren in het veld. Vaak kun je, als ´n CP niet gevonden kan worden, nog wat handelingen vanuit het intekenen tracken en tracen.

Spreek ook af wat de andere teamleden doen tijdens het tekenen. De ene tekenaar wil ook zelf rekenen, dus de rekenmachine bedienen, de ander laat dit aan een ander over. Spreek dit af!. Ook al reken je niet er kan wel iemand aan de hand van de opdrachten meekijken of de tekenaar “globaal” goed zit. B.v.

  • Tekent hij in het juiste coördinaten vak
  • Tekent hij ongeveer de goede schaal
  • Zet hij de richting ongeveer goed uit
  • Als je meerdere kaarten  hebt ontvangen en je hebt een 2e goede tekenaar kan hij parallel punten uittekenen.
Briefing
  • Zorg dat je een kopie van de briefing krijgt.
  • Noteer direct vervallen cp´s in het roadbook
  • Noteer ook relevante opmerking in het roadbook op de juiste plek.
CP´s
  • Stel iemand aan die de CP nummers noteert en invult.
  • Hou een 2e lijst bij voor verlies van de CP-kaart en eindcontrole. Ook als bij regen, ondanks de watervaste stift, de info is gewist.
  • Stel iemand aan die constant alert is op valse CP´s
  • Stel bij memorisatie vast wie wat onthoud en welke route loopt. Verdeel de punten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De ABC-run is een mix van een survivalrun, een oriënterings race, een adventure race en een IQ race!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *